dinsdag 21 september 2010

les 1 - opstarten

Het is even wennen... Na een jaar weer aan de slag op een gestructureerde manier. Dat is toch anders dan het schilderen op maandagavond, waarbij ik veel intuïtiever te werk ga en eigenlijk maar doe wat er in me opkomt.
Hier, in het 3e jaar van de Beeldende Route, wil ik juist leren om richting te geven, vanuit een inspiratiebron te werken, en daar steeds meer verdieping te vinden.

Eerst maar eens op zoek naar die inspiratiebronnen. Voorlopig kom ik niet veel verder dan dat ik een ruimte wil creëren (dus niet een ruimte vullen) met luchtigheid en transparantie. Zie hieronder de eerste pogingen.


Hm, tja, dat is wel erg conceptueel... Ken je die film 'the unbearable lightness of being'? Over hoe moeilijk het kan zijn om luchtig door het leven te gaan. Zo voelt het nu ook, het moet verplicht luchtig worden maar het is juist veel te serieus. Eerst maar eens wat gedachten op papier zetten, en een tekeningetje erbij (rechts).
Idee was een donkere kern met een wollig omhulsel. 

Dat was het startpunt voor nog wat meer tekeningen.
Geleidelijk komen er meer organische, cel-achtige structuren in de tekeningen. Vast geen toeval met mijn achtergrond...
Maar niet perse wat ik wil. Want ik kan hiermee nog geen vertaling maken naar iets ruimtelijks.  - En ook niet naar een schilderij, trouwens.


Laten we het eens over een andere boeg gooien (rechts). Hetzelfde principe van een kern met iets zachts, wolligs erom heen, maar dan in een andere verhouding. Deze tekening wordt bijna een soort dier. Je kunt je voorstellen dat het op de grond ligt, misschien met kleine pootjes eronder.

Ik heb ook nog een (minimale) poging gedaan om de schetsen te vertalen naar iets ruimtelijks. Het resultaat (links) is echter nauwelijks het vermelden waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten