dinsdag 28 september 2010

les 2 - andere boeg

Ik had al twijfels bij mijn stappen en uitgangspunten van vorige week. - Leuk, die schetsjes, maar ik zag nog helemaal niet hoe dat naar een beeld zou moeten vertalen... En toen Henny bij de introductie op de proppen kwam met 'Die Tunisreise' van Paul Klee, August Macke en Louis Moilliet, snapte ik het opeens: ik miste een inspiratiebron. De werken van vorige week gaan over beeldelementen, zoals ruimte en transparantie. Maar dat maakt nog niet wat ik wil uitdrukken, alleen hoe. Wat wil ik uitdrukken? Ik heb geen missie te melden aan de mensheid, maar ik heb wel een fascinatie voor sferen - en dan vooral in landen waar ik op reis ben geweest. De kleuren, het licht, de drukte of juist de rust, de kou en/of de warmte, alle indrukken. Dat lijkt me een goed uitgangspunt als inspiratiebron.

Nog even terug naar 'Die Tunisreise': een heel boek vol met geschilderde impressies van de reis die Paul Klee en 2 collega-schilders maakten. Iedereen schildert de omgeving op zijn eigen manier. De aquarels van Klee geven een geweldig sfeerbeeld.

Dus toen na dat fijne opstartmomentje het onverbiddelijke ogenblik aanbrak dat we zelf aan de slag moesten,  heb ik mijn verzameling 'mooie foto's' er maar weer eens bijgepakt...
Onderstaande schetsjes zijn gebaseerd op vakantiekiekjes uit vlnr CuraƧao (2x) en Scandinavie (3x). 


En toen liep ik vast. Ik had het idee dat het nergens naartoe ging. Er was wel sfeer, maar dat was niet voldoende. Waarom niet? Henny had de gouden tip: te weinig concrete vormen. Daardoor is het moeilijk om er lang naar te kijken, want je krijgt weinig houvast om te associeren. De links heeft een goede diversiteit, die blijft ook lang boeien, en de middelste ook. Daarin heb ik gewerkt met stukjes papier, die structuur geven en ervoor zorgen dat je ook dichtbij wilt kijken.

Toch weer op zoek naar vormen dus. Vormen waarmee ik een (vakantie)sfeer kan uitdrukken.
Ik had nog een plaatje van het Guggenheim museum in Bilbao,
met 'prettige' vormen:





Dat was een goede greep, daarmee heb ik vervolgens de schetsen rechts gemaakt, de eerste (boven) in pastel en de tweede in verf:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten