dinsdag 11 oktober 2011

loskomen & grip krijgen

Ik moet nog een beetje loskomen, grip krijgen op Terschelling. Dat klinkt tegenstrijdig, maar als ik gevoel krijgen voor de vormen en de contrasten, kan ik er vrij mee omgaan en dus loskomen.

Wat wil ik laten zien? De foto's van vorige week bieden niet zo heel veel houvast qua vormen, ze geven vooral de sfeer weer. Daarom heb ik me vandaag gestort op deze foto (rechts). Hier zitten veel vormen in, en een duidelijke compositie. Die vormen en contrasten wil ik zien te 'pakken'.

De eerste schetsen bleven nog wat vaag, en gaven vooral sfeer... dat was toch niet de bedoeling? Ik bedacht me dat ik echt naar de details moest gaan kijken, en naar de contrasten, en dat ik dat allemaal moest gaan tekenen. Niet mijn gewoonte om zo in detail te gaan, maar wel noodzakelijk in dit geval. En daar is de laatste tekening (rechts) uit ontstaan. Een goed startpunt voor de volgende keer. Dan mag het weer wat abstracter worden ;).




Henny had vandaag boeken bij zich over architectuur, of liever gezegd: architectuur en gebouwen als inspiratie voor kunstwerken.


Ten eerste de "Fliegende Katakomben" van Thomas Vilnich. Grote bouwwerken van een aantal modules. De huizen staan op z'n kop, de kelders en funderingen worden dus de zolders. Mooi ook die weerspiegeling!


En een heel mooi boek dat Beyond Architecture heet, met als ondertitel 'Imaginative Buildings and Fictional Cities'. Verzameld werk van veel kunstenaars. Linksboven is gemaakt van kartonnen doosjes. Het lijkt veel groter en levensechter dan het is. Rechtsboven is volgens mij wel 'echt', en ook echt in gebruik.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten