dinsdag 8 mei 2012

stapje terug

De introductie van Iris ging vandaag met name over de tekeningen van Robbie Cornelissen. Niet helemaal waar ik van houd, maar het was wel erg leuk om één werk uitgebreid te bespreken. Het ging er vooral om: Wat zie je, wat doet het met je en waarom is dat zo? De tekening was van een soort bibliotheek of archief, waar wel mensen waren (geweest), maar die zag je niet. Door het rare perspectief lijk je zelf in de ruimte te staan, je wordt erin gezogen. Dat is bij veel van zijn werken zo. Maar toch is er een soort afstand omdat sommige dingen niet kloppen. Een beetje zoals bij Escher. En het doet surrealistisch aan, dat geeft ook afstand en een unheimisch gevoel. Daarbij komt nog dat het helemaal in zwartwit, met potlood, getekend is (en dat voor tekeningen van meters hoog en meters breed!!). Helaas heb ik geen foto van de besproken tekening gemaakt.

Ik kwam vandaag wat langzaam op gang, dus ik heb niet zoveel gedaan. Wel gestart met 2 werken. Ik heb de wilde kleuren even losgelaten en ben weer begonnen met inkt.

Voor de eerste ben ik teruggegaan naar mijn uitgangspunt van de OI-inkt lijnen, om het toeval te introduceren en daarop verder te borduren. De blauwe stippen zijn met een geïmproviseerde stempel van eierdoos gemaakt. De grijze lijnen zijn geïnspireerd op het Gugenheim in Bilbao, en gemaakt met een soort multi-pipet zelf gefabriceerd van 6 rietjes naast elkaar. Die zuigen inkt op en daar kun je dan 6 lijnen tegelijk mee tekenen. (Ik zou ooit nog eens zo'n echte multichannel pipet moeten zien te vinden! Ik heb ze vroeger veel op het lab gebruikt.) - Formaat is overigens 35x65 cm, op tekenpapier.

Voor de tweede tekening ben ik uitgegaan van de ronde lijnen van een eerdere tekening van een rol electriciteitsdraad. Bevindt zich nog in een voorstadium (waarin de tekening nog zonder consequenties gedraaid kan worden), maar er komen al wat associaties. Formaat 35x35 cm.


Beide tekeningen vind ik nu nog wel ok, ik kan er nog verder mee. Dat moet dan dus volgende week gebeuren, want daarna is het klaar voor dit jaar! (Tenminste..., klaar op het UCK want ik ga wel weer schilderen op de Wevelaan, net als vorig jaar.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten