zaterdag 22 augustus 2015

doet boersma

Afgelopen voorjaar heb ik 5 inspiratie-lessen van Willy Hoonakker gevolgd, waarin we gewerkt hebben met een totemdier. Wat overigens bij mij niet één dier was, maar een hele kudde... zebra's. Of eigenlijk waren het niet per se zebra's in eerste instantie, maar een kudde van hoefdieren. Het hadden ook herten of paarden kunnen zijn.

Het schilderen van een kudde is wel een uitdaging. Zeker zebra's, want je verzandt al gauw in de strepen, terwijl dat voor mij niet de essentie is. Ik ken natuurlijk de kuddes paarden van Franz Marc, maar die raken me niet. En verder heb ik me nooit echt verdiept in hoe je zo'n kudde kunt schilderen.


Daarom werd ik laatst zou getroffen door een kunstwerk, waarvan ik een kaart tegen kwam in Zwolle. Het is een werk van Doet Boersma: http://www.doetboersma.nl/Site/ART/Paginas/Dieren_Animals.html#1.

Prachtig zoals de paarden in de ruimte zijn geplaatst. En welke ruimte dat is, blijft in het midden. Mooie combinatie van abstract en figuratief.  Ik ga nog een keer kijken of ik zoiets ook met mijn zebra's kan doen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten