woensdag 26 augustus 2015

inspired by

We hebben met Kwastje besloten om elkaar wat meer impulsen te geven voor vernieuwing. Af en toe zal iemand van ons een opdracht voor de middag uitwerken, eigenlijk een lesje verzorgen dus. De eerste beurt vandaag was aan Sjan.

De opdracht: zoek drie foto's/beelden die je aanspreken uit een van de aanwezige boeken. Kies een stukje uit elk beeld en maak daar een schets van (afzonderlijk en/of gecombineerd voor de 3 beelden). Maak vervolgens een schilderij op basis van de schetsen.

Mijn oog viel op een boek over het oeuvre van Hundertwasser. En dan vooral de schilderijen, waarvan ik er drie heb uitgezocht, zie hieronder. Ik zou niet gauw zoiets schilderen, dus dat geeft me vast een nieuwe impuls. Eigenlijk doet hij zowel iets met lijnen als met vlakken. En veel kleur. De boompjes die elkaar overleggen (rechtsonder) vind ik ook heel grappig.


Nou, de schetsen (formaat plm A4) kun je vast wel herleiden naar de schilderijen van Hundertwasser...


En toen een iets meer ingewikkelde schets op A3 formaat (links)...

Daarna ben ik begonnen aan een schilderij (50x70 cm). Opdracht van Sjan:  maak eerst de ondergrond 'vies'. In mijn geval vlekken van groene inkt op de gecoate kant van het karton. Vanwege de coating kun je een deel van de inkt weer gemakkelijk verwijderen, wat mooie effecten geeft. Die inkt geeft nog wel een groene waas, maar dat is natuurlijk op te lossen :). De eerste laag over de inkt zit erop. Veelbelovend begin, lekker gewerkt vandaag! Volgende week verder






Geen opmerkingen:

Een reactie posten