zaterdag 26 september 2015

verandering van spijs

Dit weekend met de familie Witteveen op stap geweest, naar een bungalowpark ergens in Noord Limburg.
Het was geweldig weer, en het was lekker rustig, dus ik heb buiten op de terras aan het water het uitzicht geschilderd/getekend. Ik had bij Peter van Ginkel een klein handzaam blokje met dik papier gekocht, formaat 14x26 cm; prima geschikt voor wat schetsjes!

Begonnen met een oliepastel schets, en daarna wat aquarelletjes. Op volgorde van fabricage:




Je ziet de schetsjes steeds abstracter worden, en steeds meer over de sfeer gaan. De pastel en 1ste aquarel doen nog een poging om de werkelijkheid weer te geven, daarna gaat het meer naar (voor mij) de essentie.

Het is heerlijk om te doen, zo'n aquarel. Het is heel dankbaar, want de vlekken worden al snel mooi. Het moeilijkste is om er op gegeven moment vanaf te blijven. Fouten herstellen gaat niet, en less is more. Afblijven dus!

Ik heb een fascinatie voor schaduwen, spiegelingen en reflecties (of is dat hetzelfde?), en het sfeerspel met licht. Tegelijkertijd wil ik het toeval toelaten, dus niet te dwingend zijn. Toch eens kijken of ik daar de komende tijd meer mee kan doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten