woensdag 6 oktober 2010

les 3 - een simpele tuin

Bij de introductie van Henny zat iets heel moois: een hele verzameling schetsen (met pen, inkt, pastel, verf, etc) van een kunstenaar over één tuin. De kunstenaar is Jennifer Bartlett en de schetsen zijn verzameld in het boek 'In the garden'. Hierbij een kleine impressie van op hoeveel manieren zij hetzelfde uitzicht tekent. Verschillen in techniek, wel/geen details, perspectief (hoog, laag, plat) concreet of abstract, kleurgebruik (geen, warm, koud), noem maar op.
Dit zijn maar 7 voorbeelden, maar het zijn honderden tekeningen!



Natuurlijk sloot dit verhaal niet geheel toevallig aan bij het feit dat ik me ook aan het concentreren ben op één plaatje, om te kijken op hoeveel manieren ik daar een voorstelling van kan maken. Ook andere mensen in de groep werken op die manier, ook dat is inspirerend om te zien, want je ziet ze bijna per schets dichter bij de essentie komen.

Met deze inspiratie in het achterhoofd, ben ik eerst maar eens gaan tekenen - nadat ik eerst even op en neer naar de winkel ben geweest voor een set goede pennen:

De tekening helemaal rechts vind ik het mooist, met veel ruimtelijke werking. Maar ook degene uiterst links vind ik wel geslaagd omdat er vormen en texturen inzetten die ik nu gebruik doordat ik als uitgangspunt dat plaatje heb. Anders zou ik ze niet verzonnen hebben.

Na een tijdje was ik wel klaar met de tekeningen en heb ik nog wat met verf gedaan. Ik heb geprobeerd om juist de centrale figuur uit te sparen en de tussenruimten te schilderen. Ik heb een soort druktechniek gebruikt vandaar de gespiegelde voorstellingen. De meest rechtse is op doorzichtig papier.

Het was een productieve dag! Veel gedaan, lekker gewerkt, hier kan ik nog wel een tijdje op voortborduren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten