zondag 29 mei 2011

La Crotière

Met een groepje van de cursus zijn we dit weekend naar het huisje van Jan-Willem in noord Frankrijk geweest. Het staat in een klein gehuchtje zo'n 50 km boven Reims. De tuin kijkt uit over een mooi dal. Het was er eerlijk ontspannen. Naast genieten van het geweldige eten van Jan-Willem, begeleid door de lokale cider en peer-champagne, en naast het wandelen met Pluk en het geo-taggen (zoek dat maar eens op) met Josephine, heb ik ook nog wat geschilderd, zowaar.
Omdat ik de Vietname-compilatie  wel geslaagd vond, ben ik maar eens aan de slag gegaan met de Marokko-foto's. Omdat het frisse weertje toch met een aarzelend zonnetje heerlijk buiten in de tuin bij Jan-Willem zitten kliederen:


(PS het is maar een klein werkje hoor, misschien 30 cm breed)

De schapen aan de overkant waren een fijne inspiratie bron voor wat schetsjes met pen en met aquarel. Het zijn maar rare beesten. Ze kijken met recht heel schaapachtig en zijn behoorlijk zenuwachtig. Bij elk bezoekje van ons duurde het weer even voor ze over gingen tot de orde van de dag. Ik vond die kontjes ook wel fascinerend. Helaas heb ik daar niet veel foto's van.


Ook de tuin zelf was natuurlijk niet te versmaden. Frankrijk op z'n goddelijkst. Het licht 's ochtends vroeg over de margrieten was zo mooi. Heel zacht, maar ook energiek.


En dat alles in een compilatie gegoten ziet er dan zo uit (onder). De tuinstoelen en -tafel, en de margrieten, heb ik eerst met maskeer vloeistof uitgespaard. Dat mag volgens de klassieke aquarellisten vast niet, maar ik ben toch meer van de pragmatische school: zolang het effect maar is zoals ik het wil hebben, is het geoorloofd ;).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten