woensdag 11 mei 2011

les 29 - zuid afrika

Vandaag zijn we de dag begonnen met een gedicht van de Duitse dichter Rainer Rilke, uit 'de Elegieën van Duino'. We hebben de 8ste elegie gedaan. Het was de eerste keer in mijn leven (voor zover ik me kan herinneren) dat ik me heb verdiept in een gedicht. Ik zou het niet zelf hebben uitgekozen, want het is bepaald geen lichte kost, maar ik heb er eigenlijk wel van genoten om te proberen te voelen wat de schrijver bedoelt!

Na de aquarel-pogingen van de afgelopen weken vond ik het wel tijd om met die verworven vaardigheden terug te gaan naar mijn eigenlijke doel: het vastleggen van reis-impressies. Ik ben begonnen met 2 foto's uit Zuid-Afrika. De ene is genomen op Robben Island, de andere in Drakensbergen.

Van de foto op Robben Island heb ik 1 schetsje gemaakt. Bij de evaluatie ontstond een discusie over de compositie. Misschien hebben de 2 zijkanten (onder en rechts) teveel aandacht, waardoor de rest niet kan concurreren. Daarom heb ik ook een 'strakkere' uitsnede gemaakt. Oordeel zelf.



Van de foto van de Drakensbergen heb ik meer schetsen gemaakt. De 1ste is het meest naar de realiteit, daarna wat minder.


Het was erg leuk om te doen. Voor een eerste poging vind ik het best geslaagd, maar het mag nog wel wat ongecontroleerder. Het is nog een beetje saai. De zonnen vind ik wel heel mooi.
Het gebruik van kleur is nog best moeilijk. Eigenlijk heb ik de kleuren feller gemaakt dan ze op de foto's zijn. Die bestaan voornamelijk uit grijstinten en zachte kleuren.

Voor volgende week hebben we een opdracht: een gedicht zoeken wat je mooi vindt, en voordragen. Ik zal eens gaan zoeken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten