woensdag 23 april 2014

op maat

Op de maat van de muziek. Of geïnspireerd door de muziek. Of naar aanleiding van de tekst van de muziek.
Wat het ook is, vandaag hebben we op muziek geschilderd. Iedereen had muziek meegebracht, en omdat iedereen een andere smaak heeft, kan dat een heel verschillende uitwerking hebben.


Hieronder het resultaat van de eerste serie, in sneltreinvaart geschilderd, want voor elke schets maar 3-4 minuten. Toch zijn het vrij grote werken, formaat ongeveer 50x70 cm.
Ik ben vergeten welke muziek het allemaal was, maar dat ga ik nog achterhalen...


 Rechts: Joss Stone, Lady


Alice Cooper?

Na de eerste serie hebben we wat langere muziekstukken genomen, en dus ook iets langer aan een werk doorgewerkt. Maar nog steeds vrij kort, 10-15 minuten.

  Links: IJslandse muziek - Rechts: DJ Tiësto
Latino muziek 
Links: Sjostakovitsj - Rechts: middle of the road Jaren 70 muziek

De IJslandse vind ik erg mooi. Heb alleen met grote spalter kwast gewerkt. Ik zag de machtige Gullfoss watervallen voor me, waar ik ooit geweest ben. Bij de muziek van Sjostakovitsj moest ik erg denken aan oorlog en verderf, en daarmee weer aan Anselm Kiefer. En dan snap je meteen waarom het geworden is wat het geworden is :). 

Ook de Tiesto vind ik wel grappig, al past het ogenschijnlijk niet bij de muziek. Het is het nummer 'Forever Today' van het album Just Be. En dat begint met symfonische samples, en gaat daarna over in een lekker ritme met een sterke baslijn. Maar mijn schets heeft meer iets 'flower power' achtigs... Misschien omdat ik me zo prettig voelde op die muziek, erin meegezogen werd. 
Overigens: als je dit werk een kwartslag draait, moet ik opeens denken aan 'The Scream' van Munch. Stuk minder gezellig.Niet dat er een direct verband is, maar de compositie en de lijnvoering (beweging) geven mij die associatie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten