woensdag 1 december 2010

les 10 - Marokko revisited

John liet vandaag de verschillende manier van werken van 2 schilders zien, nl Bernard Schultze en Horst Janssen. Beiden gebruiken de natuur als inspiratiebtron, maar gaan er helemaal anders mee om.

Bernard Schultze werkt in het atelier, en begint met een vlek in een hoekje van het doek. Aan de hand van die vlek bedenkt hij wat het volgende zou moeten zijn, en gaat zo verder. Hij werkt me een klein penseel op hele grote doeken (ca 2 m x 2 m). En zijn werkwijze is dus compleet anders dan wat John ons altijd leert - namelijk om te beginnen met de grote vlakken en vormen, en steeds verder te detailleren.
De manier van werken van Schultze is dus heel intuitief, en vereist dat hij continue kijkt wat er gebeurt, en vaak afstand neemt van het werk om het geheel te kunnen overzien. Ik vind het wel knap dat hij op deze manier toch zulk werk kan maken! 


 Horst Janssen (hier werken uit 'Bobethanien') gaat echt buiten in de natuur werken. Dat is zijn startpunt, maar zoals je kunt zien voegt hij daar zeker een eigen interpretatie aan toe. Hij kiest een bijzonder gezichtspunt, of bijzondere kleuren, of abstraheert waar toepasselijk. Het is heel intens werk.


Ik ga vandaag gewoon weer verder met mijn reisimpressies van Marokko. Omdat ik vorige week wat details miste, heb ik vandaag (ook) gebruik gemaakt van nog een andere foto met mensen en straatdetails.

De 3 schetsen hieronder hebben iets met elkaar te maken. Ik ben begonnen met de linkse (de rode). Aangezien ik zonder plan van start ging, kwam er natuurlijk weer rood. Het bleven vage 'wolken' van kleur. Toen heb ik de straatbeeld-foto erbij gepakt en ben gaan tekenen. Vervolgens heb ik er nog een laag waterige verf overheen gezet aan de hand van de tekening. En toen werd het een reisimpressie! Voor de middelste heb ik bewust een compleet andere techniek gekozen. Dikke verf, beperkt kleurenpalet, in verfstreken opgebracht. Verf gemengd op de kwast, dus meerder kleuren van het palet gehaald, maar verder niet. Snel werken, niet teveel mengen op het papier. De derde, rechts, is een combinatie van beide.


Leuk resulaat he? Ik kan nog veel meer spelen met het combineren van de contrasten in kleur, transparantie, etc.

Tenslotte ben ik ook nog aan de slag gegaan met een oud werk als achtergrond. Wat vorig jaar een (minder geslaagd) eindresultaat was, dient nu als basis voor de schetsen. Ik heb het in 2-en geknipt en er witte verf overheen gezet. Links een tussenresultaat, rechts het resultaat tot nu toe. Deze manier van schilderen ligt heel dicht bij mij, het ziet er dan ook smeuïg en enthousiast uit! En wederom lijken de uitstapjes naar ander vormen hun effect te hebben dat ik niet blijf steken in volledig ongedefinieerde vormen. (Alhoewel dit voor veel mensen nog steeds compleet abstract zal zijn...).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten