woensdag 15 december 2010

les 12 - weer schetsen

John liet vandaag het werk zien van 2 kunstenaars met een totaal verschillende beleving van de wereld - en hoe zij zelf daarin deelnemen. Van beiden ben ik de naam vergeten, want het deed me verder niet veel.

Bottomline: de ene had een behoorlijke hekel aan de wereld en sloot zich ervoor af - maar kon het toch niet laten om af en toe een publiek statement te maken - , de andere stond midden in het leven en haalde daar ook zijn inspiratie uit.

Zoals ik mezelf vorige week had beloofd, ben ik vandaag weer lekker gaan schetsen!

En ik weet niet hoe het komt, maar de eerste schets is altijd een soort standaard schets, met standaard kleuren en het standaard plaatje. Dat doe ik niet bewust, het gaat gewoon zo. Misschien heb ik dat even nodig om de vormen weer te voelen.

De 2e schets stond me al een stuk beter aan. De ondergrond is de helft van een schets die ik ergens eerder dit jaar heb gemaakt (kijk hier). De gekke witte vorm heb ik ooit in het leslokaal gevonden en bewaard. Een paar lijnen en klaar is kees.

De 2 schetsen hieronder waren in eerste instantie helemaal niet interessant. Saai zelfs, nietszeggend. Totdat ik ze heb verknipt (links) dan wel iets tegenaan heb gezet. Nu vind ik ze heel geslaagd! Overigens heeft de rechtse dezelfde achtergrond als de schets hierboven.





De laatste 2 (hieronder) vind ik alweer wat minder krachtig, alhoewel sommige medecursisten de gekleurde variant wel erg spannend vonden. Hm, dan vind ik de rode nog leuker. Maar ook die vind ik niet spannend genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten