zaterdag 4 december 2010

boog of palmboom? of halve maan...

Van de vormen in Marokko fascineert vooral de boogvorm mij op dit moment. Die zit meestal wel in de schetsen. Ik kijk veel naar de architectuur, blijkbaar. Maar het blijkt dat afhankelijk van de context, of de manier waarop andere mensen kijken, zij diezelfde vorm met hele andere dingen associƫren. Tijdens de nabesprekingen van de Beeldende Route merk ik dat anderen heel anders naar mijn werk kijken dan ikzelf.

In dit schilderij rechts werd de boogvorm door iemand anders vooral als een dadelpalm (ook Marokko!) gezien. En dat kan ik me ook wel voorstellen, gezien de kleur en de beweging die erin zit. Maar voor mij was het gewoon het standaardplaatje van de moskee ;).




 En de ronde vorm in deze riep vooral associaties op met de halve maan, het symbool van de islam. Ook niet zo gek natuurlijk.



Juist het feit dat het niet eenduidig is, maakt een schilderij interessant. Het zou wel leuk zijn als ik dat ook zelf ga herkennen in mijn eigen werken, dan kun je ermee spelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten