woensdag 8 december 2010

les 11 - stukjes Marokko

Ik had nog nooit van hem gehoord, maar Egon Schiele schijnt een redelijk bekende Oostenrijkse schilder te zijn. Hij werd slechts 28 jaar (stierf in 1918 aan de Spaanse griep), maar leverde in dat korte bestaan een groot oeuvre op, dat deels ook controversieel was vanwege de expliciete naaktheid. Niet in de selectie hieronder, want ik was vooral gefascineerd door hoe hij standaard-onderwerpen weergeeft, zoals een stadsaanzicht.


Ik had vandaag niet zo'n zin om te schetsen, dus ik ben verder gegaan met wat werken van vorige week en gisteravond. Als inspiratie weer wat foto's uit Marokko uiteraard!

De foto hiernaast is een typisch plaatje uit het Hoge Atlas gebergte in Marokko. De vierkante huisjes met plat dak tegen de berghelling zijn gemaakt van adobe, ongebakken leem/klei, in combinatie met stro en andere opvul materialen.  Doordat de materialen uit de directe omgeving komen, hebben de huisjes dezelfde kleur als het landschap.
Iets van die sfeer heb ik proberen te verwerken in een schilderij.

In het andere werk komt het nieuwe element ook weer uit een Marokko-kiekje. Op de foto de boten die in de haven van Essaouira lagen. Het is een echte schippershaven, de boten liggen er niet voor de sier.
Omdat het tot dan toe nogal onbestemde schilderij wel een concrete vorm kon gebruiken, heb ik de boot-vorm er dwars overheen gezet. In eerste instantie nog veel steviger dan je nu ziet, want ik heb na een dapper begin de helft weer weggepoetst... Maar hier kan ik wel mee verder. Volgende keer details aanbrengen, bv glimlichten en schaduwen.


NB: als experiment heb ik wat stukken tape aangebracht die dus niet meesgeschilderd zijn in de bootvorm. Ben benieuwd wat dat oplever als ik het eraf trek. In het ergste geval komt alle verf ermee af :(.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten