woensdag 12 januari 2011

les 14 - vast

De introductie van vandaag was echt kaasje voor mij. Lekker abstract allemaal ;).
Gerhard Hoehme is een Duitse kunstenaar die schildertechnieken combineert met andere materialen. Maar hij maakt ook 'gewone' schilderijen, schetsen en beelden. Heel divers. In de voorbeelden hieronder worden draden verwerkt in de schilderijen waardoor een relatie met de ruimte ontstaat.
Robert Rauschenberg is een Amerikaanse kunstenaar die ook van alles combineert tot een werk. Hij combineert ondergronden (bv beschilderde panelen die tezamen een schilderij vormen), en gebruikt ook foto's waardoor het meer collage-achtig wordt.
In zijn werken komen bepaalde motieven steeds terug, zoals de ronde vorm in het linkse werk hierboven. Maar vanwege kleine verschillen heb je soms de associatie met een rad, dan weer met een paraplu of een parachute.
Mijn favoriete werken uit het boeken 'Robert Rauschenberg combines' zijn onderstaande. Waarom? Omdat ze voor mij de ultieme vertaling van een vakantie-impressie zijn! Er zit zoveel sfeer in, en het voelt als een herinnering.

Ik ben zelf gisteravond en vandaag eigenlijk niet veel verder gekomen. Ik heb een aantal monoprints (afdruk van acrylverf op een glasplaat op papier) gemaakt, wat uitgeprobeerd met dikke en verdunde verf, etc.
Vervolgens heb ik wat prints gecombineerd en verder bewerkt.


Het ging moeizaam. Ik moet een volgende stap maken. En ik weet inmiddels (na een goed gesprek met John) wel wat dat betekent: de schetsen moeten verder uitgewerkt worden. Hoewel ik het schetsmatige aantrekkelijk vind, is het niet voldoende om een schilderij lang interessant te houden. Het werk van Rauschenberg heeft veel aspecten die ik ook wel wil combineren: het is los, schetsmatig, en het is opgemaakt uit een aantal onderdelen die niet per se direct een verband met elkaar hebben, maar wel gezamenlijk een sfeerbeeld geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten