woensdag 26 januari 2011

les 16 - frisse wind

Het derde blok (acht lessen) is vandaag van start gegaan. Gera van der Leun zal dit blok begeleiden.We hebben samen naar mijn werken van de blokken hiervoor gekeken, en dat wat conclusies aan verbonden:

- ik heb een directe aanleiding nodig om tot een stevige compositie te komen, anders blijft het vrij vormeloos.
- sfeer in een schilderij is voor mij belangrijk, maar niet genoeg.
- ik wil veel helderheid, toch raken werken dichtgeslibt. Helderheid door: 1) dingen open te laten, 2) duidelijke ingrepen te doen, en 3) niet te lang doorgaan op 1 werk. Liever sneller evalueren en opnieuw proberen,
- ik wil iets definitiefs maken. Maar hoe: 1) groot werk veroveren, of 2) kwaliteit van kleine werk verhogen? Ik ga maar eens beginnen met het laatste, het kleiner werk naar een hoger niveau tillen.
- ik kan mooie, stevige lijnen neerzetten. Maar als ik ongeduldig word, gaat het smoezelen. Dus: elke seconde concentratie voor de lijn opbrengen (slordigheid vermijden, snelheid behouden).


Dit maakt het een stuk gemakkelijker om dat ploeterwerk waar ik gisteravond nog mee bezig was, lekker in 3 stukken te knippen voor hergebruik ;) !

Een van die stukken heb ik meteen aangepakt. In het achterhoofd
- de principes die ik het Gera heb besproken
- de prints die ik zo mooi vind.
- de sfeer van Rauschenberg's werken (zie hier)


Het resultaat is misschien nog wat statisch, maar het gaat wel de goede kant op, vind ik!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten