dinsdag 4 januari 2011

les 13 - best leuk

Twee weken Kerst-break gehad. Ik had het voornemen om naar Kees van Dongen in Rotterdam te gaan, maar helaas is dat er nog niet van gekomen. Ik heb nog een paar weken...

En daar komt dan nu het 'probleem' bij dat ik ook nog naar Anselm Kiefer in Antwerpen 'moet'. Kiefer, stond nog op het verlanglijstje. Indrukwekkend oeuvre, bestaande uit enorme schilderijen maar ook hele installaties en andere projecten. Hij haalt inspiratie uit de (recente) Duitse historie, die nou niet per se heel vrolijk is. Maar hij gaat ook verder terug naar andere tijden en culturen.
Er zit een soort zwaarheid in zijn werk die ik fascinerend vind. Omdat de werken erg groot zijn en met dikke lagen verf en andere materialen, schijnt het in het echt ontzettend indrukwekkend te zijn. Op naar Antwerpen dus.

Ik heb gisteravond en vandaag voortgeborduurd op wat ik vorige keer ontdekte, namelijk een onaf of minder geslaagd werk als uitgangspunt nemen en daarmee dan iets nieuws maken.
Voor de collages hieronder heb ik een 'kliederondergrond' gebruikt, een vel waarop ik wekenlang de overgebleven verf heb gesmeerd. Zie hier voor een voorstadium. Bij beide collages ben ik weer uitgegaan van de Marokkaanse boogvormen, en daarmee ben ik gaan associƫren.



Een andere manier om tot een interessante compositie te komen, is het combineren van 2 heel verschillende stijlen. Contrast dus. De werken die ik hieronder heb gecombineerd, had ik allebei al. Zelfde kleurgebruik, maar verder compleet verschillend. Ik moest wel op zoek naar een manier om te te verbinden. Dat probeerde ik eerst met wat lijnen, en wat kleine likjes verf (links) maar het bleef wat warrig. Met het heldere gele vlakje was er opeens wel een verbinding.

Voor het laatste knutselwerkje ;) heb ik ook een oud werk gebruikt dat ik ooit in de Algarve aan het strand heb gemaakt. Met veel verf, en veel textuur door de toevoeging van strandzand. Ik heb het stuk wat ik lelijk vond (een soort rode parachute) er voor het grootste deel afgehaald en de rest hergebruikt. Net als het rare figuurtje wat ik al vaker heb gebruikt. Het contrast met de lijnen erachter vind ik erg mooi!

Ik ben heel blij met deze laatste - net als met de eerste trouwens, die met de oranje zon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten