woensdag 9 maart 2011

les 21 - reactie?

Het was heerlijk zonnig lenteweer vandaag, en dat was ook meteen de inspiratie voor Gera's opwarmertje van de week: de opdracht was om een drijvend object te maken, wat we dan op de Vaartse Rijn (kanaal bij de Jutfaseweg) te water zouden laten.
Geheel toevallig had ik vanmorgen wat plastic buizen meegenomen, die bedoeld waren voor de 'schatkist', maar nu meteen inzetbaar waren voor mijn drijvende object. Ik was echter iets te ambitieus, en het geheel bleek niet stabiel genoeg in de wind. Foto's volgen nog.

Het was wel een dolle boel met die objecten in het water! Sommige gingen echt een eigen leven leiden, tenminste zo leek het, want natuurlijk kwam de (richting van de) beweging door de stroming en de wind. Het was leuk om de interactie van de objecten en het water te zien. Mooie spiegelingen ook.

Grote kans dat mijn schilderwerk van vandaag ook door dat water is beïnvloed. Ik had een foto van de zandduinen in Marokko als uitgangspunt meegenomen. 

Wederom heb ik een oud werk in een paar stukken geknipt en met één van die stukken ben ik begonnen. Om wat felle tinten in de ondergrond te krijgen, ben ik met ongemengde knalkleuren begonnen, en zelfs heftig rozepaars. Geleidelijk zijn daar meer tinten en lagen aan toegevoegd.


Het resultaat vond ik wel mooi maar het was ook wel heel erg een (berg)landschap. Te veel. Daarom heb ik er uiteindelijk een stuk afgeknipt! Het formaat is nu 29x60 cm.
Volgens sommigen is die amputatie een verbetering, volgens anderen niet. Ik vind het wel een verbetering, maar ik vind de kleuren in het bovenste stuk nog niet zo sterk, en dat valt nu meer op omdat de zachte zalmkleurige lucht weg is.

Ik ben wel blij met dit resultaat. Het is helder en sfeervol, en ik heb er pas een paar uur aan gewerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten