woensdag 30 maart 2011

les 24 - Kars

Het laatste blok van het 3e jaar begint vandaag. Dit blok wordt gegeven door een 'plat vlak' docent, Kars Persoon. Hij is in meerdere opzichten de tegenpool van Gera, en niet alleen omdat hij een schilder is. Kars is een filosofisch persoon, hij lijkt een beetje boven de grond te zweven.

De dag begon met een uitgebreid verhaal over Kunst (jawel, met een grote K). Wat ik daarvan vooral onthouden heb, is zijn spelregel 'doe alles maar 1 keer' (in een schilderij). Dus: gebruik elke kleur maar een keer, en ook elke vorm, geef elke rechte lijn een andere richting, etc.

Kars stelde voor om de komende weken te gaan schetsen in aquarelverf. Omdat het snel werkt, maar ook veel teruggeeft en genadeloos kan zijn. Je kunt snel leren wat betreft vlakken, contrasten, kleuren, tonen, etc. En hij vindt acrylverf maar een akelig, cheapy materiaal. Duidelijke taal.

Als voorbeeld liet hij een boekje met aquarelschetsen van Joseph Beuys zien:

Ik vind ze werkelijk prachtig!

De kleuren zijn al heel mooi, maar er spreekt ook een heel duidelijke concentratie uit. Het is niet 'zomaar even' gedaan, ook al zijn het eenvoudige schetsen met weinig complexiteit. Over elke lijn en vorm is nagedacht.


Helaas had niemand van de cursisten aquarelverf bij zich, dus we moesten ons behelpen met andere materialen. Ik heb mijn toevlucht genomen tot Oostindische inkt en stiften.


Ik ben begonnen met foto van de boten in Essouira (Marokko) die ik al eerder had gebruikt, maar dat lukte niet zo omdat het onderwerp te statisch was voor de inkt (het werd gewoon saai), en toen ben ik overgestapt op een van de weinige foto's van mensen die ik in Marokko heb gemaakt. Achteraf vind ik dat jammer, maar ik vind het vaak niet gepast om zomaar mensen op een foto te zetten, en zeker in een islamitisch land.

Ik heb vandaag heel veel schetsen gemaakt. De eerste waren wel iets te sober, maar langzaam kreeg ik de smaak te pakken. Naast de inkttekeningen, heb ik ook tekeningen met stift gemaakt. Hieronder een selectie, ik zal in een apart berichtje alles laten zien. Wat ik er vooral van geleerd heb, is dat bij zo'n schets de vlakverdeling en het contrast echt goed moet zijn. Anders blijft het niet spannend. Bij tekeningen kan de spanning ook zitten in het weglaten en de uitsnede, zoals rechtsonder.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten