woensdag 23 maart 2011

les 23 - plastisch

Vandaag alweer de laatste dag begeleiding van Gera. En dus nog één keer zo'n verfrissende oefening. Omdat het prachtig weer was vanochtend, werd de oefening een buitenactiviteit: ga naar een plek en beschrijf voor een ander wat je ziet, en die ander maakt er zonder het te zien een tekening van.

We hebben het met z'n drieën gedaan, dus 1 beschrijver en 2 tekenaars. Het bleek -zoals te verwachten- erg moeilijk om goed aan te geven wat je ziet. Het wordt al gauw een technisch verhaal als je letterlijk iets wilt laten natekenen in de juiste verhoudingen. En waar begin je te tekenen op je vel, als je geen flauw idee van het uiteindelijke plaatje hebt? Erg grappig.

Ik ben verder gegaan met het schilderij waar ik gisteravond aan ben begonnen in de schilderles. Het rare voorwerp in het midden was te dominant en niet spannend genoeg, dus ik heb de vorm behoorlijk veranderd. De lijnen zijn inmiddels heel vaak overgeschilderd waardoor het ook steeds plastischer is geworden. Dat was wel een goede ervaring, dat al die lagen het alleen maar beter maken. Het geel waarmee ik een deel heb weg geschilderd, is nu nog niet levendig genoeg, maar dat moet eerst drogen voor ik ermee verder kan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten