woensdag 20 april 2011

les 27 - niet fit

Er is op dit moment een grote tentoonstelling van James Ensor (1860-1949) in het Gemeentemuseum in Den Haag. Ensor was een vreemde eend in de bijt in zijn tijd. Hij was een individualist die op het gebied van kunst hele andere dingen deed dan zijn tijdgenoten. Hij was niet te vatten in een van de stromingen. Ensor is belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de moderne kunst in Belgiƫ.
Waarom staat Ensor nu weer in de belangstelling? Dat is me niet helemaal duidelijk. Wellicht heeft de tijdsgeest behoefte aan de begrippen die bij Ensor horen, zoals bitterheid, ironie en intensiteit.

Ik heb vandaag niet veel gedaan. Ik voelde me niet lekker, ben halverwege naar huis gegaan.
De foto die ik had, was wel erg mooi, maar ook heel moeilijk. Ik wilde te veel de 1ste keer. Daarom ben ik daarna begonnen aan een schets, maar die is nog niet klaar. Ik ga er nog een keer mee verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten