dinsdag 22 november 2011

snelle schetsen

John Sikking neemt vanaf vandaag voor 7 lessen het begeleidings-stokje over van Henny. John had vandaag boeken bij zich van (vlnr) Willi Baumeister (2x), Guido Geelen en Karel Appel.


Ik vind de abstracten van Baumeister erg mooi. Had ik nog nooit gezien. Het heeft iets Mondriaan-achtigs, omdat het een sterke abstractie van de werkelijkheid lijkt, maar dan met mooie rafelige, bewerkte vlakken.
Guido Geelen combineert, net als Appel, vormen/voorwerpen met elkaar die normaal niets met elkaar te maken hebben. Hij plaatst ze in een andere context. Gebruiksvoorwerpen, maar ook bv dieren.

Ondanks mijn voornemen om met verf te gaan werken, ben ik, om los te komen, toch weer eerst gaan schetsen. Hele korte schetsjes deze keer, een beetje zoals 'korte standen' bij modeltekenen. Aangezien het schetsen inmiddels een regelmatig terugkerende bezigheid is geworden, doe ik het tegenwoordig maar in een dummy, stuk handiger dan al die losse blaadjes ;).

Hier komen ze (getekend in volgorde vlnr en van boven naar beneden):


Hoewel allemaal geïnspireerd op de voorgaande serie over Terschelling, verscheen er toch veel meer diversiteit. Opvallend voor mij: spelen met tussenvormen en de vorm 'vis', die is nieuw. Nr 4 (2e rij links) en nr 8 (3e rij links) springen er voor mij uit. Maar nr 9, 3e rij midden heeft ook wel wat.

De rest van de middag ben ik begonnen met ondergronden voor schilderijen. Ik stel de sprong naar de voorstelling in verf nog heel even uit...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten