dinsdag 29 november 2011

stapjes

John liet vandaag een diaserie van allerlei verschillende schetstechnieken zien: schetsen met vlekken versus lijnen, schetsen in verf, etc. Maar ook foto's met sterke (versterkte) contrasten, dus eigenlijk overbelicht, wat juist een mooie compositie kan opleveren.

Vandaag moest het dan toch maar eens gaan gebeuren: de schetsen van Terschelling omzetten naar verf. Ik ben begonnen met 2 kleine doekjes op A4-formaat. Ik heb me nog niet al te druk gemaakt over de achtergrond, het gaat nog even om de compositie.


Bij de 'nacht' voorstelling hierboven zie je dat het blauw over het donkerbruin goed werkt. Ik heb het bewust niet helemaal opgevuld, zodat de randen om de tekening nog donker zijn en dat geeft extra diepte. Bij de 'dag' voorstelling werkt de zwarte tussenvorm (of is het de vorm?) erg goed. Ook de verbindende kleuren zoals blauw helpen.

Omdat die doekjes zo klein zijn, kun je niet zoveel details kwijt. Dus ik ben op een groter formaat (50x70 cm) de voorstelling gaan uitwerken (zie hieronder), zonder de omgeving. Het is nog lang niet goed... Op de een of andere manier kan ik het prima in zwartwit oplossen met tekenen, maar zodra er kleur bij komt, verandert alles. Misschien moet ik eerst een zwartwit schilderij maken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten