dinsdag 20 december 2011

meer ondergrond

John had vandaag ter inspiratie dia's van Neo Rauch en Lyonel Feininger.

Lyonel Feininger  (beide werken rechts) was een verrassing voor mij. Ik kende zijn werk niet. Heel sfeervol en ruimtelijk met kubistische invloeden. Mooi!

Neo Rauch is een voorloper van de Neue Leipziger Schule. Hij schildert vrij realistisch, maar toch ook weer niet, omdat hij van alles combineert. Het is eigenlijk ook wel surrealistisch. Vaak een soort decor, of frame, waarin handelingen plaatsvinden. Hij gebruikt allerlei soorten beeldmateriaal. Er zitten vaak duidelijke richtingen in zijn werk, waarin plat en ruimtelijk (plastisch) wordt gecombineerd. Ik vind het persoonlijk niet mooi, ik vind het erg clean en koud, maar het is wel erg knap gemaakt. Ik heb geen fotomateriaal hiervan.

Ik ben nog maar eens in de weer gegaan met de achtergrond. Eerste oefening was een schetsje van een stukje van de plattegrond van Utrecht-Oost op klein formaat (ca A5), wat ik daarna weer weggeschilderd heb. Ik vind de tekening wel mooi.
Iets dergelijks heb ik daarna wat groter geprobeerd. Zie hieronder vlnr de verschillende stadia.Op zich is het effect wel aardig, maar het is eigenlijk helemaal niet wat ik wil! Het moet veel lichter worden.

Ook heb ik nog een extra laag aangebracht op 2 werken van vorige week (links en rechts). Dat blauw/zwart is wel intrigerend, maar wat moet ik ermee? Het geel/groen vind ik ook wel prettig om naar te kijken, maar is niet echt geschikt voor 'Terschelling'. Wel leuk voor bloemen of zo. Maar ik schilder nooit bloemen...

Het kan me allemaal nog niet zo bekoren. Ik krijg er nog geen grip op. Misschien wil ik het te ingewikkeld maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten