dinsdag 6 december 2011

zwart wit

De ochtend begon vandaag met een diashow van allerlei werken opgebouwd uit meerdere lagen. Zoals de collages van Matisse: de 1e laag bestaat uit grote vlakken, de 2e laag kleinere en andere vormen, de 3e laag details. Hij maakte ook gebruik van vorm en restvorm.

Andere werken die John liet zien, hadden bv als 1e laag een tekening, en als 2e laag plastic, lood of andere materialen. En hij had een voorbeeld van een soort 'prikbord', dingen over elkaar heen, waarbij kleine of grote stukken zichtbaar blijven. De stukjes horen bij elkaar door herhaling van elementen zoals kleur en vorm of patronen. Denk bv ook aan Rauschenberg.


Ik heb vandaag weer een oefening gedaan in 'hoe vertaal ik mijn schetsen van Terschelling naar verf'. Om het overzichtelijk te houden heb ik mezelf beperkt tot zwart/wit en alleen het compacte gedeelte uitgewerkt (wat dus straks ongeveer 1/4 de deel van het 'echte' schilderij wordt) . Voor de omgeving/achtergrond heb ik wat ideeën die ik binnenkort ga uitwerken.

Als basis heb ik een schets van 2 weken geleden gebruikt.

Hieronder 2 stadia van mijn studie van vandaag:


Ik vind het wel redelijk geslaagd eigenlijk, tot nu toe. Er mag nog iets meer detail in, dat ontbreekt nog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten