dinsdag 24 januari 2012

frisse wind

Vanaf vandaag wordt het begeleidings-stokje voor 8 lessen overgenomen door Gera van der Leun. Dat betekent dat er een frisse wind gaat waaien, en die heb ik wel even nodig. Een goede gelegenheid om mijn werk van de afgelopen maanden weer eens onder de loep te nemen.

De woorden die mijn schetsen bij me oproepen zijn: contrasten, kwetsbaar, los, transparant. Datzelfde wil ik bereiken in een groot plat vlak of ruimtelijk werk. Met acrylverf gaat me dat volgens mij niet lukken, omdat ik daarmee niet de snelheid en losheid van schetsen krijg. Het loopt al snel dicht en wordt krampachtig.

Tijd dus om 2 andere dingen te onderzoeken: 1) grote schetsen met inkt en 2) ruimtelijk werk.

Vandaag had ik wel zin in iets ruimtelijks, dus ik ben wat met ijzerdraad gaan fröbelen. Uiteindelijk zou ik iets willen maken met dunne lijnen en verdichtingen wat zweeft in bv kunsthars. Dat kan bv van ijzerdraad met een laagje gips, waardoor het wat minder scherp wordt. En dat gips dan weer zwart geverfd. Of zoiets... Ik zie het helemaal voor me, maar ik vind het moeilijk om in woorden uit te drukken. Ik ga eens op zoek naar plaatjes.

Hieronder de 'resultaten' van vandaag. Nou ja, resultaat, het is niet veel geworden, maar het ging me vooral over 'hoe moeten de lijnen zijn': hoe maak ik ze in ijzerdraad net zo aarzelend en kwetsbaar als in de tekeningen. Geen strakke gladde lijnen. En liefst ijzerdraad wat al 10 keer is gebruikt, zodat het niet meer recht kan worden. Vanwege de snelheid heb ik gewerkt met een lijmpistool, maar eigenlijk moet ik gaan solderen want dat is veel sterker.


PS: Gera geeft aan het begin van de les korte 'opstart' opdrachten. Vandaag was de opdracht: maak een gebouw/huis van binnenuit. Dus begin met een binnenmuur, en bouw van daaruit verder. Ik had even niet zo'n zin, dus ik heb niet mee gedaan, maar er ontstonden verrassende dingen! Onthouden voor als ik nog een keer wil gaan bouwen ;).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten