dinsdag 31 januari 2012

nieuwe stap

De opstart-opdracht voor vandaag was: maak ergens in het gebouw/lokaal een visuele verbinding tussen 2 punten.

Ik heb de opdracht eigenlijk niet goed uitgevoerd want ik heb het volgende gedaan (rechts):
Ik heb een soort 'omleiding' van de stroomdraad gemaakt. Eigenlijk valt het nog veel te veel op doordat het op het bord zit geplakt, dan weet je dat er iets aan de hand is. Het zou beter helemaal opgaan in de achtergrond, maar daar had ik geen tijd voor. Ik vond het zelf wel erg grappig ;).

De achterliggende gedachte van deze opdracht was: hoeveel overeenkomst moet er zijn tussen 2 beelden om een verbinding/associatie te krijgen? Moet de kleur en vorm hetzelfde zijn, of alleen verwant, etc.?  En op welke afstand zie je die verbinding nog wel / niet meer? Overeenkomst en afstand zijn volgens mij omgekeerd evenredig hier: hoe groter de afstand, hoe meer overeenkomst nodig om de verbinding nog te zien.

Vandaag ben ik gaan schetsen met Oost-Indische inkt op groot formaat (70 x 100 cm). Het was heerlijk om te doen! Lekker een beetje met inkt kliederen. Soms letterlijk kliederen, bv een druppel laten vallen en dan het papier bewegen. Ook geƫxperimenteerd met verdunningen, en -net zoals in de kleine schetsen- met het eerst nat maken van het papier. Er ontstaan ook mooie effecten door met de achterkant van een kwast in de natte inkt te tekenen. Ik heb vandaag heel goedkoop schetspapier gebruikt wat als voordeel heeft dat ik het niet erg vind om het te verprutsen, en daardoor werk ik minder verkrampt. Maar het nadeel is dat het heel erg gaat bobbelen als je het nat maakt.

Ik ben erg blij met het resultaat, namelijk dat ik ook op dit formaat schetsen kan maken zoals ik ze hebben wil! Het vergt nog wel wat oefening om de inkt onder controle te krijgen zonder dat het er zo uitziet, maar het gaat de goede kant op!




De 'lessons learned' tot nu toe zijn:
1) er is veel contrast nodig,
2) effecten die van dichtbij mooi werken, zie je op afstand al snel niet meer, dus het grote gebaar moet goed zijn,
3) door de tekeningen 'open' te houden, zodat het wit overal tussendoor kan, wordt de witte ruimte erbij betrokken (daarom werkt bv. rechts boven niet zo goed als linksonder) en
4) het kan nog groter, met meer witruimte.

De mooiste tekening staat hier nog niet bij, die krijgt een aparte post, nadat ik 'm eerst een paar dagen thuis aan de muur heb gehad. Zodat ik weet of ik dan nog steeds zo enthousiast ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten