dinsdag 14 februari 2012

beter papier


De dag begon vandaag met de opwarm-opdracht: onderzoek wat 'staan' is (in een beeld, in een tekening). De definitie van 'staan' is voor iedereen anders. De begrippen die bij 'staan' omhoog kwamen: zelfstandig staan, staan door tegen(ge)wicht, staan door leunen, evenwicht. Luchtig staan, zwaar staan. In de grond, op de grond, tegen de grond. Mijn definitie en onderzoek volgt in een apart blog-bericht.

Ik heb mijn schetsen met Oost-Indische inkt voortgezet. Ik heb vandaag mooier, steviger glad papier gebruikt (220 grams), dat minder snel gaat bobbelen als het nat wordt. Het papier is wel wat kleiner, nl. 45 x 60 cm. Ik dacht, als dit goed gaat, ga ik me weer aan een groter formaat wagen ;).

Toch zat het formaat van het papier me misschien wat in de weg. Het gebaar was minder groot. Kijk zelf maar:

Rechtsboven begon als een 'normale' tekening, maar de vlakverdeling van de lijnen irriteerde me dus een rigoreuze ingreep met een zwart vlak was nodig (zie hiernaast rechts). Misschien had ik na dat ene vlak moeten stoppen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb de rest ook zwart gemaakt. Wel wat veel van het goede? Ik weet het nog steeds niet. En toen zat het zwart opeens keurig om de tekening heen, en de vlakverdeling is er niet beter op geworden.

De conclusie in de eindbespreking was dat de tekening gewoon in tweeën  geknipt moet worden. En dan zijn het opeens 2 mooie tekeningen met een goede vlakverdeling! Ook de vlakverdeling van de de 2e tekening (links op het rijtje van 3 hierboven) vond ik maar zozo. Dus daar heb ik een stukje vanaf gehaald:

Volgende keer ga ik weer op groter formaat werken (het schijnt dat het UCK papier op rol heeft van 150 cm breed!). Dat geeft me meer vrijheid. Het dikke papier was trouwens wel fijn. Ik ga ook nog het gladde karton uitproberen. En het papier nat opspannen als aquarelpapier. Ideeën genoeg dus, ik kan nog even vooruit.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten