dinsdag 28 februari 2012

de wind erdoor

Het opfris-onderzoek-opdrachtje aan het begin van deze dag had het thema 'verbinding': maak een beeld (2d of 3d) waarin de fysieke verbinding centraal staat. (In een eerdere opdracht hebben we gekeken naar visuele verbindingen.)  Ik heb de verbinding gebruikt om het verbonden materiaal te vormen. Dat klinkt raadselachtig, maar kijk hieronder: het gerasterde karton wordt in een vorm getrokken door het gevlochten touw, wat ook meteen de verbinding met de ondergrond en muur is. In het rechtse beeld zorgt de spanning van de verbinding (luxaflex-lamel) ervoor dat de hoekige vorm loodrecht op de muur blijft staan. Alleen de lamel is verbonden met de muur.
Verbindingen van andere cursisten:

Ik was zelf toe aan een frisse wind door mijn eigen OI-inkt tekeningen. Ik heb deze keer gezichten gebruikt als extra beeldelement. Én ik heb me gewaagd aan duurder papier. De meeste tekeningen hieronder zijn op de glanzende kant van tekenkarton gemaakt (formaat 50 x 70 cm). Dat heeft als voordeel dat de inkt er niet meteen intrekt, waardoor je er langer mee kunt spelen en het zelfs weg kunt poetsen als het niet goed is (- dat is ook meteen het nadeel want dan ga ik natuurlijk weer te veel nadenken ;). Jammer dat dit papier wel een beetje grijsgrauw is.
De tekening rechtsboven vind ik erg geslaagd! Verrassende combinatie van beeldelementen, heldere tekening. De twee afbeeldingen hieronder rechts zijn dezelfde tekening, maar de afgesneden versie vind ik mooier in het vlak. Deze tekening is van een heel andere orde.



De tekening hier links is als enige op mooi wit, dik tekenpapier gemaakt. Het formaat is enorm, nl. ca 70 x1110 cm. Er staan pas een paar lijnen op papier. Ik wist nog niet hoe ik verder moet. De lijnen doen me denken aan rendieren of paarden, en de beelden van Marini (rechts). Gera suggereerde om er een achtergrond bij te zetten. Dat zou kunnen. Ik zou ook nog wat verdikkingen in de lijnen kunnen aanbrengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten