dinsdag 14 februari 2012

wat is 'staan' ?

Wat is 'staan' in een beeld of tekening? Wanneer staat iets? Ik ging met mijn fototoestel op (kort) onderzoek uit. Bijvoorbeeld deze bokken rechts ... Waarom vind ik dat de onderste staat en de bovenste ligt? Vanwege de pootjes?

En kan een boek staan? Jazeker want 'de boeken staan in de kast'- maar wanneer wordt het leunen in plaats van staan? Leunen suggereert dat het tegen iets aan 'staat'. Maar eigenlijk kan bijna geen van de boeken in deze kast zelfstandig staan, en toch vind ik dat degene die rechtop leunen, staan. En degenen die schuiner staan, leunen (ja, denk daar maar eens over na).

En waarom zeggen we van een prullenbak dat hij staat en van een stoffer/blik dat het ligt? Waarom is dat? Eerst dacht ik dat ik het antwoord had gevonden, namelijk dat bij 'staan' het object een bepaalde verhouding heeft en meer hoog dan breed is (of zoiets). Totdat ik op de draaiplateau's stuitte - en in mijn jargon 'staan' die. Waarom liggen dit niet? Alleen vanwege de pootjes? Het lijkt er wel op... In elk geval is 'staan' een stuk duidelijker als er pootjes in het spel zijn ;).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten