woensdag 28 maart 2012

controlled accidents

Ik zou het bijna vergeten door het hele verhaal van gisteren, maar Iris had ook nog een introductie met werk van de kunstenaars Heringa en Van Kalsbeek. Het boek waarin het werk staat, heet 'Controlled accidents'. Hoe toepasselijk eigenlijk voor mij! Het toeval toelaten - tot op zekere hoogte. Toeval niet perse afkeuren, maar op z'n merites beoordelen. En gebruiken voor associaties, aanknopingspunten.

Heringa/Van Kalsbeek (http://www.heringavankalsbeek.nl) maken fascinerend eclectisch werk. Soms weet ik niet wat ik ervan moet denken, het gaat soms gevaarlijk dicht langs de afgrond van kitsch, voor mijn idee, maar de overtuiging waarmee het staat, maakt een hoop goed. De materialen waarmee ze werken, maken het ook bijzonder.

Googelend op de term 'controlled accidents' komt ook bv de naam van Jackson Pollock omhoog. Lijkt me duidelijk waarom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten