dinsdag 20 maart 2012

ingrepen en meer gezichten

Ik had vandaag behoefte aan een rustige start, maar de rest van de groep heeft zich gewijd aan de opdracht van Gera: 'beeld een ontmoeting uit'.

Dit vond ik de mooiste resultaten (van Marja l. en Agaath r.):

De in elkaar grijpende handen zijn een redelijk letterlijke interpretatie (heeft meestal niet mijn voorkeur), maar ik vind 'm erg geslaagd omdat de handen zo mooi zijn vormgegeven.

Ik ben rustig begonnen, en verder gegaan met waar ik vorige week mee bezig was (links). Meer van hetzelfde. Ik weet niet zo goed wat ik moet, ik vind dat het niet sterker wordt. Het wordt gekunsteld. Even laten liggen maar. Misschien volgt er nog een rigoureuze ingreep.

Een ander werk van een paar weken terug had ook nog iets nodig. Dus ik heb de boomstructuur toegevoegd. Dat is al beter, spannender, minder eenduidig. Ik vind het nog wel veel lijnen en misschien te weinig vlakken. Ga ik nog over nadenken.
Ik ben ook met een nieuwe begonnen, of eigenlijk is die ook al weer af (rechtsonder). Ik heb een foto gepakt die ik al eerder als inspiratiebron heb gebruikt.

Het linkse gezicht was eigenlijk al vrij snel goed. Het rechtse gezicht vond ik maar zozo, totdat per ongeluk de 2 dikke lijnen ontstonden door uitlopende inkt. Veel beter! Daarna heb ik alleen nog een lijn gemaakt als verbinding tussen de twee. En ik denk dat het nu wel goed is.

Gezichten zijn fijn om mee te werken. Ze geven veel associaties.

Ik denk dat ik volgende week eens aan de slag ga met complexere tekeningen.
Bijvoorbeeld stevige zwarte lijnen als een soort boomstructuur op de voorgrond, en daarachter iets met gezichten. Misschien is het ook wel tijd om andere kleuren toe te voegen. Ik heb al gekeken naar tekeninkt in verschillende tinten, maar de meeste kleuren zijn nogal fel en heftig. Ik heb bv. nog geen indigo kunnen vinden. Wel sepia, daar ga ik dus maar mee beginnen ;).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten