dinsdag 27 maart 2012

gewoon goed

Het laatste blok alweer dit jaar. En dus een nieuwe docent: Iris Frerichs. Een jongedame nog, maar met grote kennis van zaken en duidelijk een hart voor lesgeven. Leuk! Ze stelt goede, constructieve vragen en geeft iedereen gericht advies.

Ik ben met Iris door mijn ontdekkingsreis van dit jaar gelopen, en daar kwamen een paar zeer bruikbare conclusies uit:
- Het is misschien de moeite waard om andere papier-formaten te onderzoeken.
- Kan kleur iets toevoegen?
- Een volgende stap zou ook kunnen zijn om beelden uit verschillende foto's meer op een collage-achtige manier samen te voegen in één tekening. Dus elementen uit foto's combineren, bv niet alleen gezichten, maar ook schapen en boten en ... etc.

Mijn eerste stap vandaag was om nog een vlek toe te voegen aan een werk van vorige week. Nadat het een week in mijn woonkamer had gehangen, vond ik dat er teveel lijnen en te weinig vlakken in zitten. Vandaar de vlek over het onderste gezicht. Ik weet niet of het nu af is. Het kleine, los zwevende elementje (links, midden op het vel) stoort me nog.

Verder met nieuw werk. Om maar meteen een advies van Iris op te volgen: ik had nog een vierkant stuk glad karton (ca 50x50 cm). Daar heb ik maar eens wat lijnen op laten vloeien.

En een vel dik tekenpapier (50x70 cm) heb ik eerst nat gemaakt met gespat water, en daarna wit/zwart gemengde inkt erop gedaan. Toen weer witte inkt erover heen. Het zijn een soort insecten geworden.Tja.
Nr 3 is een klein velletje op A4-formaat (rechts). Omdat ik die insecten niet zo geslaagd vond, ben ik hier maar weer gewoon terug gegaan naar de lijnen...

De rest van de dag ben ik vrijwel alleen met het vierkante vel bezig geweest. Heerlijk zitten pielen op details en ondertussen de grote vlakken en lijnen in de gaten houden. Het ging gewoon lekker. De sepia inkt valt een beetje tegen qua intensiteit. Het is nogal waterig en transparant helaas, alhoewel de kleur wel mooi is. Ik ga eens verder zoeken naar andere inkten, zoals notenbolster.


Aan het eind van de dag was ik behoorlijk tevreden over de tekening, alleen de lijn linksonder bleef me irriteren. Toen heb ik besloten om het werk een kwartslag linksom te draaien, en opeens klopte het!

En klaar is uw kunstgebit... (Hm, hoe kom ik daar nou zo bij? Misschien vanwege de associatie met een tandenborstel bij de linkse lijn ;)
Ik vind het leuk dat de tekening van veraf nog behoorlijk sterk is, en dat je alleen dichtbij de grappige details ziet.

De andere twee startpunten van vandaag hebben ook nog een paar bewerkingen ondergaan en vervolgens heb ik ze aan elkaar geplakt (waarbij de insecten ook wat gekanteld zijn want de schuine lijnen waren me te dominant). Eens kijken wat ik daar volgende keer mee kan om het tot één geheel te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten