dinsdag 13 maart 2012

lijnen en lijnen

We begonnen de dag met de opdracht: maak een beeld (2D of 3D) met het thema 'orde in de chaos'. Natuurlijk ga je je dan bij alles afvragen: wat is chaos? wat is orde? waar ligt de grens? is die grens voor iedereen hetzelfde?

Om met een voorbeeld van een andere cursist (rechts) te beginnen: is het beeld boven meer een uitwerking van het thema dan het beeld onder ? Zijn de 5 rechte lijnen nodig? Of is dat te expliciet orde? Is er ook orde zonder de lijnen? Ik denk van wel, omdat de lijm de bindende (ordende) factor is van de rommel (en ook die rommel is niet willekeurig, er zit herhaling in). De 5 lijnen leiden af van de rest. Maar misschien dat 1 of 2 lijnen wel zou werken.

Mijn eigen experimenten:
Ik ben begonnen met een bosje houten stokjes. Stokjes lagen los in de schatkist, ik heb ze bij elkaar geknoopt. Orde geschapen. Maar dan zit het 'van chaos naar orde' meer in het proces dan in het beeld.
Hetzelfde heb ik eigenlijk gedaan voor een stel buizen. Ik heb ze geordend zoals ik ze heb verzameld, dus gewoon op volgorde gelegd. Verschil is dat ik dat beeld wel mooier vind.

Het stuk elektriciteitsdraad heb ik geordend door in een deel ervan lusjes te maken. Daardoor ontstaat een ritme in plaats van de willekeur waarmee het draad zichzelf vormt. 

De laatste vind ik het leukste: ik heb de troep verzameld die in de directe omgeving van mijn werkplek lag. En dat uitgestald op een plank. Deze keerl wel nagedacht over de volgorde en zo. De orde ontstaat dus op de plank, de chaos zit in de willekeur van voorwerpen. Ongetwijfeld kwam dit idee mede door de tentoonstelling die ik vorige week zag van Christien Meindertsma in het Textielmuseum Tilburg.

Mijn eigen werk beperkte zich vandaag tot verder werken op de tekening waar ik 2 weken geleden aan begon. Dat maagdelijke witte vel, waar nog slechts een paar lijnen op stonden... Ik heb bedacht dat er een achtergrond bij komt die lijkt op de structuur van vetcellen (alleen vanwege het beeld, verder geen associaties ;).
Aan de slag dus. OI-inkt en witte inkt gemengd tot grijs. Eerst waren de lijnen toch nog te donker en concurreerden te veel met de zwarte lijnen (linksonder). Ik heb de grijze lijnen lichter gemaakt, en nu moet het nog verder uitgewerkt worden. Ben benieuwd waar het schip strandt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten